Charakteristika školy  Dokumenty a zákonné normy  Informace ředitelky školy  Tiskopisy ke staženíZpět


Pozor!

Tlačítka ve tvaru

button

a další podobná,
 otevírají soubory typu *.pdf.

K jejich zobrazení je nutné mít nainstalovaný program Adobe Reader, který můžete stáhnout např.

ZDE

Koncepce rozvoje školy 2013/14 – 2015/16

Charakteristika školy

Základní škola Všeruby je malotřídní škola se dvěma třídami a jedním oddělením školní družiny. Navštěvují ji převážně žáci ze Všerub a několik žáků dojíždí z okolních obcí – Hájku, Hyršova a Nové Vsi. Škola nemá vlastní tělocvičnu, k výuce tělesné výchovy využívá zrekonstruovaný sál místního kulturního domu a víceúčelové hřiště, které se nachází v těsném sousedství budovy.

Na škole nyní působí 4 pedagogické pracovnice, z toho jedna družinářka, která vyučuje některé výchovné předměty. Vyučuje se podle ŠVP „Hravá škola“ , RVP ZV č.j. 31504/2004-22, ve znění úpravy č.j. 27002/2005-22. Škola nabízí dle zájmu žáků různé kroužky – dovedných rukou, sportovní, hudebně-dramatický, anglický, veselé pískání a turisticko-přírodovědný.

Cíle výchovně vzdělávacího procesu

Poskytnout žákům kvalitní základy všeobecného vzdělání podle daného vzdělávacího programu a vytvořit tak podmínky pro jejich bezproblémový přechod na 2. stupeň ZŠ nebo na gymnázium.

Vytvářet podmínky pro individuální rozvoj každého žáka a zároveň žáky vychovávat ke spolupráci a toleranci tak, aby byli schopni vzájemně komunikovat, uměli vyjádřit svůj názor, vyslechnout názor druhých a byli ohleduplní.

Podporovat u žáků zdravé sebevědomí, samostatnost, zodpovědnost a také schopnost sebehodnocení i hodnocení a ocenění práce spolužáků.

Upevňovat zásady mezilidského soužití a slušného chování, objasnit jejich práva a povinnosti a eliminovat sociálně patologické jevy.

V souladu s ŠVP rozvíjet čtenářskou a informační gramotnost jako základní dovednost k dosažení klíčových kompetencí.

Prostředky k dosažení cíle

1. Vzdělávací program školy

Vzdělávání žáků probíhá podle ŠVP Hravá škola. Vyučující jednotlivých předmětů mají rozpracovány učební plány jednotlivých předmětů, pro žáky se specifickými poruchami učení a chování vypracovávají učitelé individuální vzdělávací plány.

Učitelé se zaměří na využívání osvojených poznatků a dovedností v praktických situacích přesahujících do mimoškolního prostředí. To souvisí s využíváním činnostního učení jako způsob práce Tvořivých škol, do jejichž sítě je škola zapojena.

Po společných konzultacích na Masarykově základní škole ve Kdyni se učitelé zaměří na oblasti, které způsobují žákům případné problémy při přechodu na 2. stupeň ZŠ.

2. Oblast výchovy

V jednotlivých třídách, při skupinovém učení a v zájmových kroužcích se vyučující zaměří na ohleduplné a slušné chování žáků vůči sobě, na rozvíjení schopností vyslechnout a akceptovat názor druhých, na pomáhání mladším a slabším spolužákům. I vlastním názorným příkladem budou upevňovat zásady slušného chování vůči dospělým i spolužákům – pozdravit, požádat, poděkovat. Ve vztazích učitelé – žáci budovat vzájemnou důvěru, respekt a uvědomění si společného cíle – získání klíčových kompetencí.

3. Klima školy

Udržovat a dále zlepšovat kulturní a estetické prostředí školy a zaměřit se na zkvalitnění mezilidských vztahů. Zaměřit se na další zlepšování vztahů učitel – rodič, vyzdvihnout přínos spolupráce a více zapojit rodiče do života školy (účast při vyučování, zapojení do mimoškolních aktivit). Poskytovat rodičům základní a objektivní informace o škole a výchovně vzdělávacích výsledcích jejich dětí. Zapojit děti do vlastního hodnocení své práce a svého chování a pokračovat v individuálních konzultacích rodič – učitel – žák. Pokračovat ve velmi dobré spolupráci se SRPDŠ a vzájemně si vypomáhat při pořádaní jednotlivých akcí.

4. Organizace školy

Řídit se organizačním řádem a další dokumentací školy (školním řádem, provozním řádem, řádem školy, pravidly pro hodnocení žáků atd.) a inovovat je dle skutečných potřeb školy. Zaměřit se na prosazování osobní zodpovědnosti a zainteresovanosti zaměstnanců i žáků.

5. Talentovaní a integrovaní žáci

Pro talentované žáky zabezpečit doplňující materiály tak, aby mohli  hlouběji rozvíjet probírané učivo. U žáků se specifickými poruchami učení a chování se řídit podle vytvořených individuálních plánů a poskytnout jim pomocné materiály tak, aby zvládali v rámci svých možností výuku co nejlépe. U těchto žáků klást zvláštní důraz na spolupráci rodičů se školou.

6. Mimotřídní a zájmová činnost

Je přirozenou součástí výchovně vzdělávacího procesu, zejména při ní mohou žáci upevňovat pravidla soužití, schopnost spolupráce a vzájemné pomoci a tolerance. Jedná se o činnost školní družiny, zájmových kroužků a dalších výchov (estetická, dopravní, protidrogová, ochrana člověka za mimořádných okolností, výchova ke zdraví atd.) a besed.

7. Škola a veřejnost

Připravovat pro rodiče i veřejnost kulturní akce (vánoční a jarní besídky, kulturní program při rozsvícení vánočního stromu), pokračovat v dobré spolupráci s městysem Všeruby a účastnit se krátkým vystoupením na pravidelném vítání občánků a setkání důchodců. Umožnit veřejnosti seznámit se s činností školy při Dni otevřených dveří a při veřejných výstavách prací našich žáků. Organizovat programy pro žáky a rodiče (Klání rodičů a dětí, Lampionový průvod ) tak, aby docházelo k upevňování vazeb rodina – škola.

Úzce spolupracovat s MŠ, organizovat společné akce a usnadnit tak dětem přechod z mateřské do základní školy.

8. Trendy

V souvislosti se současnými trendy se škola zaměří:

- na rozvoj čtenářské gramotnosti, funkčního čtení a práce s informacemi (vnímání obsahu a struktury textu, schopnosti cíleně vyhledat konkrétní informaci, všímat si částí s významnými informacemi a učit se zrychleně hledat v textu potom, kdy ho již vcelku přečetli)

- na cizí jazyky, položit základ cizího jazyka v rozsahu ŠVP a rozvíjet pozitivní vztah k cizímu jazyku

- na výpočetní techniku, aby se žáci již od 1.ročníku seznamovali s prací na počítači a postupně se naučili uživatelsky ovládat výpočetní techniku, uměli pracovat s internetem, využívali ho pří vyhledávání informací, ale zároveň aby si byli vědomi jeho možného zneužití

- na využití výpočetní techniky při vyučování, rozšířit využívání výukových programů a interaktivních tabulí, jejichž využíváním se zkvalitní a oživí proces výuky

- na enviromentální výchovu, podporovat vztah k přírodě a uvědomění si zodpovědnosti každého za její stav, využít nabídek programů Střediska ekologické výchovy Ametyst

- na protidrogovou prevenci, besedami poukázat na škodlivý a nebezpečný vliv omamných a návykových látek

9. Materiální vybavení

Škola dočerpá finanční prostředky z projektu „EU – Peníze školám“ na inovaci a DVPP.

Ve spolupráci s městysem Všeruby a za případné podpory sponzorů se pokusí vybudovat „venkovní učebnu“, která bude využívána i o přestávkách a v odpoledních hodinách i školní družinou.

Plánování a organizování

Dle Souboru pedagogicko-organizačních opatření na školní rok zpracovávat roční plán školy a seznámit s ním rodiče na první schůzce SRPDŠ. Zároveň jej předat i v písemné podobě všem rodičům a zveřejnit na webových stránkách školy.

Pravidelně organizovat pedagogické a pracovní porady, důležité informace vyvěsit na nástěnce ve sborovně.